Thursday, December 30, 2010

Gagak Puteh: "jom heboh untuk MAHASISWA"

Gagak Puteh: "jom heboh untuk MAHASISWA": "Jika diteliti dari pembangunan lahiriah dan kesepaduan Mahasiswa kita pada hari ini, ternyata masih hambar. Oleh sebab itu suatu perancanga..."

Friday, December 17, 2010

Ahli Fikir - Derita Merindu

kecelekaan mencelakakan (kau)

siapa kita di dunia?
kenapa kita lupa?
kenapa kita leka?
seketika kecelekaan mencelakakan,
seharus kita perlu kuat demi membuang prejudis antara sesama..
akan tetapi kenapa?
kenapa perlu di tindas sebegini?
kenapa perlu diperlakukan sebegini?
apa mahu mereka, kenapa perlu kita?
inilah dia, bernafas pada udara yang sama,
bercinta bersama, kongsi segala.
cinta , suka, ketawa, tapi duka?
kenapa bila luka , kau lupa, kau tiada di sini.
kau hanya ada bila kita suka dan ketawa.
kau hanya ingin seronok bernafas didunia..
tapi kau lupa, bagaimana paru-paru ini sukar untuk terus bernafas pada udara yang sama.
kau hanya terus jadi kau, suka dengan dunia kau..
tapi kau lupa dan tidak mengerti luka pada lainnya.
kau leka, suka ria tanpa risau akan luka lainnya.
kau suka kau gembira tapi kau biarkan yang lain merana.
kerana itulah kau, kau..
kecelakaan mencelakakan..


tribute utk kau, 'siapa sesiapa..

Monday, December 13, 2010

tangisan perjuangan , tribute untuk "husin"

sayup....



rintihan masih kedengaran...
sejarah masih ditagih, penagih cinta masih berkasih - menangis..

buat kawan, sampai bila kamu sendirian?
buat kawan, sampai bila mahu mengenepikan lain-lain kehidupan?
mana kau di tiap medan pertempuran?
memang, menangis itu pengubat jiwa..
tapi sampai bila?
bukan kata ingin jadi celaka untuk melupakan..
ini kerana untuk menyayangi, tidak perlu lagi menangis dan berhenti..
kita perlu bangkit meneruskan perjuangan..
yang ditangisi itu syahid di medan pertempuran.,
bukan menangis di rumah sendirian..
jangan lupa detik perjuangan menggapai kemenangan - ini bukan berangan.

mana kau kawan? mana pada lain kehidupan?
bangkitlah, bangkitlah, bangkitlah!!!
jangan lagi kau menangis sendirian, aku juga keseorangan..
ayuh kita bersatu, bangkit dengan jitu,
ayuh kita laungkan kemenangan!
kerana itu, kita fahami itu, untuk terus perjuangkan itu..
satu!

-hari khamis, pokcik "husin", telaga, kebangkitan..

untuk 'aku' ( manusia )

biar apa pun yang mencemburui kita,
biar apa cara dan apa mahu mereka,
hendaklah kita senyum dan terus bertahan..

kadang-kadang manusia leka, lupa..
kenapa tuhan buat dan cipta ini semua..
menumpang berseronok di dunia..
di harap kita sedar di mana dunia,
siapa seangkatan kita..

adab serta hormat jangan dilupa,
biar apa mahu nya,
manusia hanya tahu ingin seronok bebas di dunia.
tetapi mereka, kita lupa.. kita mereka luka..
mereka , kita - manusia, tiada pernah begitu sempurna..


~kamus hitam, prejudis, mp3 kena rembat, tidur petang

Monday, December 6, 2010

viva la revolution!

masa nya sudah tiba, detik nya sudah bermula...
bila mana penyatuan dibentang di depan mata..
buang segala prejudis sesama, ayuh bersama berlari dan menari..


Selamat Menyambut Awal Muharram 1432H
Salam Maal Hijrah :)Selamat Menyambut Awal Muharram 1432H
Salam Maal Hijrah :)

Friday, December 3, 2010

AYUH.. BANGKITLAH.. BANGKITLAH... !!!!










Poster-poster di atas adalah satu seruan kepada seluruh Mahasiswa Malaysia untuk sama-sama bangkit mempertahankan hak dan kebenaran serta menentang penipuan dan kejahilan yang selama ini dikenakan terhadap penuntut universiti tanah air khususnya dan seluruh rakyat Malaysia amnya. Banyak usaha telah digerakkan sepanjang tahun oleh persatuan dan individu tertentu atas rasa prihatin dan tanggungjawab. Tetapi apa cara dan usaha sekalipun, mereka tidak  kuat untuk berdiri sendiri. Kini akan tiba masanya untuk mahasiswa sama-sama bangun dan bersatu berganding bahu untuk menuntut segala hak yang telah dirompak. Akta Universiti dan Kolej Universiti hendaklah dimansuhkan! Jika anda punya rasa tanggungjawab sebagai seorang penuntut universiti yang sayangkan agama, bangsa dan negara, sertailah Perhimpunan Mahasiswa Negara sebagai satu isyarat kepada negara, mahasiswa Malaysia punyai semangat juang yang tinggi, berani kerana benar! Siapa lagi yang akan memperbetulkan sistem pendidikan negara kalau bukan anda Mahasiswa Malaysia yang berilmu! Buangkan segala sifat dendam dan kebencian sesama sendiri! Bersatu kerana anda adalah generasi yang ditanggungjawabkan untuk memimpin bumi di masa akan datang.

AYUH! BANGKITLAH MAHASISWA NEGARA! 
GEMGAMKAN TANGANMU! JERITKAN SUARAMU!

Saturday, November 27, 2010

roadsidevan

 
 
Kombi website of enormous variety, illustrates just how incredibly versatlie the camper van is

Read more: http://justacarguy.blogspot.com/2009/02/kombi-website-of-enormous-variety.html#ixzz16YOvwKXU

rantai

ini loket, sila klik

wait in vain



worse of the year






-kesah lama

~kasut kuning, lari2 sendirian

dari mata dengan mata, temu cinta tiada berupa.. oh.. indah nya.. bila terpisah dari penjara dunia, oh indahnya..

bas pasar ahad. 1

masa ini, bayu sepi..
kawan2 sudah menari, aku masih di kiri.
berdiri sendiri turut merasa ingin menari..
maafkan aku, sukar untuk aku tidak mabuk duniawi..
cinta dunia, sukaneka, anekarupa dunia pelbagai kata..
itu persatuan mengacuh aku seperti kelekaan..
tiada niat aku untuk melupa bahkan terus bercinta..
berjalan sendiri menari di sini..
jauh menyesatkan diri..

biarkan ia perlahan begini, dari batu ke batu,
tangga ke tangga, mari menuju-NYA.
asalkan dierti, siapa diri ini sendiri.
fahami, mengerti, nikmati dan terus menerokai..
dengan bekal sepotong tali, menari-nari..

terus dengan pencarian tersembunyi.
bas menerokai lagi..

hening pagi, angin sepi, nota resoliasi, jawi dan rumi, kiri menari..

terima kasih sebab sombong, sebab jauh, sebab jatuh , sebab tak faham, sebab tak nak cuba faham.. itulah humanity.


"art off nature? where's the nature?", kata dia dan dia yang lain berkata , "this is it, this is the nature, humanity!".

akan ada kanan untuk kiri, ada yang depan mendahului, belakang mengikuti.

"don't forget the prophecy", like unto thee..

Saturday, November 20, 2010

umi

duhai umi, lihatlah anak mu, di dalam kerinduan..
di sini, ku berjalan mengikut tujuan.
aku berdiri, meniti , mengikut rentak piluan keEsaan tuhan..
masih aku ingat, di waktu bermula menyebut nama cinta antara kita,
di piluan perjalanan kesunyian, bersendirian , antara kehidupan dengan ketuhanan. di sini, menangis kerinduan aku sendirian.

untuk mu umi, kekasihku, doakan supaya ku berjaya di titian usang indah jalan pulang.. dari Mu mentajali aku dari mu, akan ku kembali menyusur indah dalam kerinduan di perjalanan pulang.. jauh aku pergi, membawa hati ini kerna aku takut, takut hilang di penitian. biarpun aku sesat di jalan, biarpun aku hanyut dengan arus kehidupan, namun tidak sedetik hati ini ingin memisahkan kita, aku ingin kembali bersama mu.

ya tuhan, ku panjatkan segala doa, detik nyawa ku ini demi dia, umi..

di jalan ranjau berdiri aku sendirian, mencari secebis kasih untuk kita bersama kelak. doakan anakmu ini, agar sentiasa dipermudahkan untuk kembali mengecapi saat bersama, kelak..

melangkah terjah jelajah di tanah , di sini, sentiasa merindui mu, Satu.

*playlist ; republic of brickfields - kasih, u.f.o - oh ibuku, m.nasir - raikan cinta , srikandi cintaku, redemption - kejutkan aku , meor - raungan anak belantara , malique feat najwa - senyum , funky punkids - teringat , syair laila majnun - ramli sarip, rivernation - ku tak sengaja , purevibracion - in luv , i-ness sufi dub projekt - in this valley of love.

Thursday, November 11, 2010

dasar, terdampar. (jiwang core)

masa itu, mungkin ternanti-nanti..
tika ada datang dan pergi..
hati-hati, perjalanan bakal menempuh duri..
dalam daging, ada hati, dalam hati?
apa ada apa.. ada apa ada..

memang, sukar untuk terima kalah,
pasti amarah bila bertempa gunung dengan murung..
bunga akan jadi bunga, hanya kuntum nya pucuk berbeda..
langkah terus memangkah..
takbir alam dilihat , di rempuh berpeluk tubuh.

sayang.. kau begitu acuh, harus kita berani mencuba apa ada nya apa ada..
mahrifah tanda mula kita bersua kenal,
muka ke muka, langkah ke langkah,
erti ada di dalam, maksud ada di luar.
bukan kata kuasa kita berkuasa..
kita ini pengemis buta, hanya tahu mengguna mata untuk dunia,
harus nya kita guna mata kita demi-NYA, kerna mata kita adalah mata-NYA..
kita cuma si hina, gila dan hanya mampu berkasih mesra bercinta sesama kita..
belum pasti, cermin memantulkan segala isi rahsia..
di pantulan cahaya, ada ribuan kilauan ganjaran rahasia..
hanya menanti masa, untuk kita mengenal akan apa ada nya apa, ada apa nya ada..
di situ bukan kau, di situ bukan aku, di situ hanya DIA..
aku adalah aku, kau adalah kau, dan kita adalah DIA..


jauh dilubuk rahsia, menjunam aku akan ke dasar dalam nya cinta.. di situ, aku terdampar..

bagaimana dengan dasar penyatuan cinta, ingat atau lupa?

~senyum~

playlist ; Yusuf Islam - wild world, republic of brickfields - rahsia, pulang dari kilang, m.nasir - di balik cermin mimpi, raikan cinta , salam feat altimet - alamak , ramli sarip - syair laila majnun, ras muhammad - leaving babylon , purevibracion - in luv , rivernation - hanya kamu , i-ness sufi dub projekt - in this valley of love , sum41 - i just wanna live, m.nasir feat siti nurhaliza - bagaikan sakti..

*setapak melankah, dua langkah ingatan aku pada kau. menginjak pada tanah yang sama, bernafas pada udara yang sama. yang tinggal hati tak elok, yang pergi hati tak senang.. pasti, kita akan bersua kembali. =)

Wednesday, November 10, 2010

malaysia

healing, loving.


Healing is a thing to do feel healed.
While the love seem arriving,
Everything just like annoying,
But the peace in healing makes you smiling,
“oh.. I wonder..”
Wondering how was the wound?
Wondering how deep it was?
Wondering how sick it was?
Remembering the time when the love keeps fading,
Loving is nothing without sacrificing – keep trying
Sometimes, to be healed, we need a thing.
Remedy, medicine, and love,
Knowing that the remedy is pure,
Healing wounds with love and loving,
Somehow, it becomes a drug.
When we used to much drugs , overdrive it,
We became addicted..
The addiction just happens when we forgetting,
That the real remedies of heart – “Allah”.


And still, the pain is running in vain..

Morale values ; bila mana sesuatu pengubat menguasai kita, kita akan mula merasa ketagihan, dan bila ubat itu tiada lagi, yang tinggal hanyalah satu kemurungan. Luka akan terus luka, namun darahnya akan terhenti, pasti.
Rememba ; don’t take things too serius, SERIOUSNESS IS A SICKNESS!!!

Playlist ; gerhana ska cinta – cahaya, midnight in katari , good charlotte – wounded , bombskilla – far away, i-ness sufi dub project – come and kiss my soul, mediomad – kelam, m.nasir – keroncong untuk ana, radiohead – creep , ramli sarip – istilah bercinta ,  art company - suzanna

camar cenderawasih - sepi terbang sendiri

atas nama cinta-NYA, here comes the kraken, new chapter ; part 2.. ;p
oh srikandi, ini rima kasih buat mu, camar cenderawasih..

sayup malam, aku jauh dengan timbunan kalam,
di ketepian, aku berdayung keseorangan,
jauh dari mata kasar, namun akan hadirnya cahaya sebagai penyeri perjalanan kita,
mungkin, ketika kau sedang menatap khilaf ini,
kau berasa sepi berikutan jarak perantaraan kita,
jauh , banyak yang perlu di tempuh.

masih segar dalam ingatan ku,
bagaimana kau berlari manja di anak-anak ombak,
indah seperti larian kecil si hajar mencari air-NYA.
bagaimana kita menari riang biarpun tiada irama,
bagaimana kau bisa tenangkan aku ketika ku kegusaran dek sering memikirkan..

segar dalam ingatan ku,
bagaimana kau memberi aku sinaran kegembiraan sewaktu kau membantu aku dari kemunduran akibat di tinggalkan,
menolak terjah aku supaya bingkas bangkit menjelajah..

mungkin saat ini, akan ada anak sungai di balik kaca mata itu - jauh kesunyian.
maafkan aku, kerna belum mampu mengatakan kesempurnaan,
belum mampu meletakkan seribu kesungguhan..
apa yang ku pinta, kau mengerti akan segala apa , mengapa dan kenapa.
yang pasti, itu mahupun ini , tidak bisa terjadu tanpa NYA disisi..

pertama sekali, panjatkan syukur pada ilahi kerna memberikan kita peluang untuk terus punyai siratan mistikal indah yang menyatukan kehidupan, dan seterusnya, terima kasih kerna hadir dan memberikan aku makna, erti, dan percaya. terima kasih srikandi - camar cenderawasih.


*sorry. gambar ini comel sgt.. ;) dah siap yg pnjang ea..

Tuesday, November 9, 2010

berfikir? tiada ia bersalah.. fikirkan lah..

Pada hakikatnya kita sentiasa berfikir. Setiap hari sewaktu bekerja kita sentiasa berfikir mengenai pekerjaan kita. Kita berfikir tentang cara untuk meningkatkan prestasi kerja kita. Kita berfikir tentang cara untuk mengatasi masalah yang dihadapi. Selepas itu, kita berfikir pula tentang cara untuk mengekalkan prestasi yang baik. Akhirnya kita akan berfikir pula tentang cara untuk menghasilkan prestasi yang terbaik. Begitulah keadaan akal kita yang tidak pernah berhenti daripada berfikir.

Bagaimanapun, kita akan berfikir dengan lebih serius apabila kita berhadapan dengan masalah, misalnya ketika kita ditimpa musibah, ketika kita kesempitan wang, ketika kita sakit atau ketika kita menghadapi kegagalan. Kita berfikir untuk mencari jalan penyelesaian. Lebih berat masalah yang kita hadapi, lebih besar juga usaha berfikir yang kita lakukan.

Berfikir Kerana Allah?
 
Bagaimanakah pula dengan tanggung-jawab kita terhadap Allah SWT dalam hal berfikir ini? Apakah yang dituntut oleh Allah SWT dengan keupayaan berfikir yang ada pada kita? Untuk apakah Allah memberikan kita keupayaan berfikir? Apakah keutamaan orang yang berfikir menurut kehendak Allah? Apakah balasan dan kesudahan orang yang tidak mahu berfikir seperti yang Allah tuntut?
 
Sebenarnya Allah SWT memerintahkan kita untuk berfikir. Sebagai contoh, perhatikan firman Allah SWT yang bermaksud:
 
“Orang yang mengingati Allah ketika berdiri dan duduk ketika berbaring dan mereka memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (mereka mengatakan): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, peliharalah kami daripada seksa neraka.

“Wahai Tuhan kami, siapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, sesungguhnya Engkau hinakan dia, dan orang yang melanggar aturan itu tidak mempunyai penolong.
 
“Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar orang yang memanggil kepada keimanan: Berimanlah kepada Tuhanmu! Lalu kami beriman. Wahai Tuhan kami, sebab itu ampunilah dosa kami dan tutuplah kesalahan kami dan wafatkanlah kami bersama orang yang baik-baik.

“Wahai Tuhan kami, berikanlah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan Rasul-rasul Engkau dan janganlah Engkau hinakan kami di akhirat. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji.
 
“Maka Tuhan memperkenankan permohonan mereka dan mengatakan: Sesungguhnya Aku tidak akan membuang percuma saja pekerjaan orang yang beramal antara kamu, baik lelaki atau perempuan, satu dengan yang lain adalah sama. Oleh itu, orang yang berpindah negeri, diusir daripada rumahnya, diseksa kerana mengikut jalan-Ku dan berperang atau terbunuh, sesungguhnya akan Kututup kesalahan mereka dan akan Aku masukkan ke dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Itulah pahala daripada Allah dan di sisi Allah pahala yang sebaik-baiknya.”
(Ali ‘Imran: 191-195)
 
Pada suatu subuh, Saidina Bilal melihat Rasulullah SAW menangis teresak-esak. Apabila ditanya oleh Bilal mengapakah baginda menangis, Rasulullah SAW menjawab bahawa baginda baru saja menerima wahyu (ayat di atas). Apakah kandungan ayat tersebut yang menyebabkan Rasulullah SAW menangis?
 
Dalam ayat pertama, Allah menerangkan tentang sifat orang yang mengingati-Nya pada waktu berdiri, duduk dan berbaring. Menurut Abdullah Yusuf Ali dalam tafsirannya, semua keadaan itu (berdiri, duduk dan berbaring) adalah simbolik untuk semua keadaan termasuk peribadi, kemasyarakatan, ekonomi dan lain-lain. Maknanya dalam seluruh hidup kita sama ada belajar, bekerja, bergaul, berumahtangga malah apa saja, adalah dalam keadaan sentiasa mengingati Allah.
 
Apakah yang dimaksudkan dengan sentiasa mengingati Allah? Adakah ini bermakna kita menyebut perkataan ‘Allah’, ‘Allah’, ‘Allah’, pada setiap masa? Sebenarnya apa yang dituntut oleh Allah ialah supaya kita menentukan setiap perkara yang kita lakukan mestilah:
  • untuk mencari matlamat Allah;
  • dilaksanakan mengikut syariat Allah; dan
  • meletakkan pengharapan kepada Allah, bukan kepada usaha kita semata-mata.
Ini bermakna kita perlu sentiasa memikirkan adakah kehidupan kita seluruhnya berada dalam keadaan seperti di atas. Adakah kita telah menjadikan seluruh hidup kita sebagai perhambaan kepada Allah dalam pengertian di atas?
 
Dalam ayat seterusnya Allah menyebutkan sifat mereka yang berfikir mengenai keajaiban kejadian langit dan bumi. Mereka berfikir sehingga dapat membuat kesimpulan bahawa semuanya dijadikan oleh Allah bukan dengan sia-sia. Kemudian mereka berdoa supaya ‘selamatkanlah’ diri mereka daripada api neraka. Abdullah Yusuf Ali menafsirkan api adalah simbolik kepada hukuman yang pedih. Apa yang penting di sini ialah hubungan antara berfikir dengan selamat daripada api neraka.
 
Marilah kita bertanya diri sendiri adakah kita telah berfikir dengan bersungguh-sungguh sehingga kita merasai akan kehebatan ciptaan Allah SWT? Banyak perkara yang boleh kita fikirkan, misalnya penciptaan manusia sendiri dan penciptaan unsur-unsur utama alam iaitu udara, air, tumbuhan dan haiwan. Kehebatan ciptaan Allah sepatutnya menjadikan hati kita tunduk pada kebesaran Allah. Apabila kita tunduk pada kebesaran Allah, kita akan mematuhi segala perintah dan menjauhi segala larangan-Nya.
 
Kita sedar bahawa kejayaan yang sebenar ialah apabila kita selamat daripada api neraka. Allah menyebutkan dalam ayat di atas, sesiapa yang dimasukkan ke dalam api neraka sebenarnya mendapat kehinaan. Cuba kita fikirkan tentang kegagalan yang dialami di dunia ini. Sekiranya kita gagal peperiksaan pun kita rasa malu dan terhina. Begitu juga dengan orang yang gagal dalam temuduga pekerjaan, berasa malu dan hina. Apa lagi orang yang didapati bersalah dan dihukum masuk penjara, mereka akan berasa kehinaan yang lebih besar lagi. Jadi salah satu ciri azab akhirat ialah kehinaan. Kita terhina di hadapan seluruh manusia, di hadapan Allah dan para malaikat-Nya. Bukankah ini merupakan sumber motivasi yang terbesar untuk manusia mengabdikan diri kepada Allah SWT dalam pengertian yang sebenarnya? Dalam ayat di atas juga disebutkan, mereka berdoa sekali lagi supaya Allah tidak menghinakan mereka di akhirat. Ini menunjuk-kan betapa beratnya seksaan menanggung kehinaan di akhirat nanti. Lebih berat daripada segala bentuk kehinaan di dunia.
 
Akhirnya Allah memperkenankan permohonan mereka dan memasukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya. Sekali lagi, Abdullah Yusuf Ali mengatakan bahawa sungai-sungai yang mengalir di bawahnya ialah simbol kebahagiaan dan kemewahan yang tidak terhingga yang sesuai dengan keadaan masyarakat Arab pada masa itu (masa wahyu diturunkan). Ini kerana sungai adalah satu nikmat yang tidak terhingga bagi masyarakat yang hidup di tengah padang pasir yang kering kontang. Oleh itu, sudah tentu kita boleh membayangkan bentuk kemewahan dan kenikmatan yang tidak terhingga itu. Malah Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa nikmat di syurga  Allah adalah sesuatu yang tidak pernah dipandang, tidak pernah didengar dan tidak pernah terlintas di hati manusia. Itulah nikmat dan kejayaan sebenar.

Apakah yang perlu kita fikirkan?
 
Sebenarnya perkara yang disebutkan di dalam ayat yang dipetik di atas itulah perkara pertama yang perlu kita fikirkan. Selain itu, ada perkara lain lagi yang perlu kita fikirkan. Dalam hal ini Rasulullah SAW pernah menceritakan mengikut apa yang tersebut di dalam kitab Nabi Ibrahim AS yang bermaksud: “Sewajarnya setiap yang berakal, selagi akal fikirannya tidak hilang, membahagikan masanya kepada empat waktu iaitu:
  • waktu untuk dia bermunajat (berzikir dan berdoa) kepada Allah;
  • waktu untuk dia bermuhasabah tentang dirinya;
  • waktu untuk dia berfikir tentang ciptaan-ciptaan Allah; dan
  • waktu untuk dia menumpukan kepada keperluannya seperti mencari makanan dan minuman.”
Adakah kita telah memikirkan tentang empat perkara di atas ataupun kita menumpukan pemikiran kepada aspek tertentu sahaja? Dunia di sekeliling kita hanya memikirkan tentang perkara yang keempat. Sekiranya kita tidak berhati-hati, suasana yang ada di sekeliling kita boleh mempengaruhi kita sama ada kita sedar atau tidak. Mungkin secara tidak disedari kita hanya memikirkan persoalan yang keempat sahaja. Ini bermakna kita merasai perkara pertama, kedua dan ketiga sebagai tidak penting. Na’uzubillah!
 
Setelah beriman dan merasai hubungan kita dengan janji-janji Allah, kita dituntut pula untuk memikirkan persoalan jihad iaitu mencari jalan yang terbaik bagi menyelamatkan umat Islam daripada terus berada di bawah cengkaman musuh-musuh Islam. Ini adalah tuntutan yang sudah sewajarnya dirasai oleh mereka yang benar-benar berfikir tentang kewujudan, keagungan dan kekuasaan Allah.
 
Sebagai kesimpulan, berfikir merupakan salah satu tugas utama setiap mukmin yang benar-benar mahu beriman kepada Allah SWT. Hanya dengan berfikir tentang penciptaan langit, bumi dan makhluk-makhluk Allah SWT, kita akan merasai kehebatan-Nya. Dengan rasa hati yang mengagungkan Allah SWT sahaja kita akan merasai hidup ini merupakan ujian daripada Allah SWT. Akhirnya proses berfikir akan membawa hati kita merasai bahawa balasan Allah SWT sedang menanti kita di akhirat. Bagi mukmin, doa mereka ialah semoga Allah SWT menyelamatkan diri mereka daripada api neraka jahanam yang sangat pedih. Inilah yang sepatutnya berlaku apabila kita berfikir. 


di ambil dari ; berfikir tuntutan Allah

Saturday, November 6, 2010

new chapter. ; untuk chenta

trima kasih.. kerna temani aku untuk setahun masa itu. sayang kamu...

:)

Wednesday, November 3, 2010

raja? maha mulia? -menolak tunduk

Salam solidariti buat semua, peace be upon you!

hari ini kembali untuk menulis lebih elaborasi berikutan sebelum ini hanya penuh dengan kata-kata yang konon nya berpuisi.. hari ini, topik kita pasal institusi beraja ataupun institusi kesultanan melayu di tanah malaya ini hari..

masyarakat Melayu telah mengamalkan konsep Dewaraja iaitu raja dianggap suci dan mulia. Amalan tersebut telah mewujudkan system feudalisme, iaitu raja ditaati dan disembah oleh rakyat secara membuta tuli dan rakyat tiada hak untuk bersuara. Raja berkuasa sepenuhnya dan sesiapa yang menentang raja akan ditimpa daulat. Konsep daulat telah mengangkat kedudukan raja ke tahap yang begitu tinggi dan menimbulkan penghormatan rakyat terhadap institusi beraja. Bagi mengukuhkan konsep daulat tersebut, berbagai-bagai adat diwujudkan yang membabitkan cara berpakaian, bahasa dan pengucapan, tingkah laku dan sebagainya. Antara adat istiadat yang menggambarkan kedaulatan seseorang sultan termasuklah istiadat pertabalan yang disempurnakan dengan penuh tertib dan mengikuti aturan yang ditetapkan.Sebelum kedatangan Islam, undang-undang telah digubal mengikut citarasa raja. Raja juga berhak sepenuhnya untuk memutuskan sesuatu hukuman dan barangsiapa yang menentangnya akan ditimpa daulat. Mereka juga tidak boleh ditegur atau dinasihati walaupun tidak berlaku adil dan wajar. Semakin tinggi taraf sosial seseorang juga semakin memungkinkan dia akan terlepas daripada hukuman-hukuman tertentu.

Tidak kah kita terfikir, kenapa kita masih perlu mengekalkan system pentadbiran ini? Apakah kita perlu kekal dengan pentadbiran feudalisme yang menjadi kuku besi dalam pemerintahan hari? Yang kaya, berdaulat katanya, semakin berkuasa walaupun melakukan kesilapan kerana membiarkan kebenaran dipinggirkan.. apakah beza nya daulat pada seorang raja dengan seorang rakyat biasa? Kita tetap sama, makan untuk terus berjalan, minum untuk terus meneruskan kehidupan. Apa beza nya rakyat dengan raja? Kita tetap sedut oksigen yang sama. Jadi apa perlu lagi dengan otoriti feudalism yang hanya menjadi simbolik dewaraja  hari ini? Tidakkah kita sedari yang kasta ini masih berjalan dari zaman manusia tidak mengenali tuhan hingga ke saat ini, tidakkah kita sedari lagi?

mungkin kita perlu kan raja atau sultan sebagai perisai terakhir agama, ini kerana, pemimpin hadapan kita sendiri telah meninggalkan agama, dengan memimpin masa kita dengan ideologi barat yang membawa sekularasi dalam pentadbiran.. akan tetapi, kenapa  seorang raja itu mengabaikan tugas nya sebagai seorang raja.. apa mereka lupa FASAL untuk menjadi seorang raja? apa mereka lupa tiada yang patut di sembah melainkan Allah? apa mereka lupa, tiada Yang Maha Mulia selain daripada Allah..

seperti nasihat Imam Syafi'i yang berbunyi;  "jauhilah pintu raja"

"dimana pun seorang raja berada, janganlah bernaung di pintu nya,
apa yang engkau inginkan dari seorang raja?
bila sang raja marah, dia akan mengejar mu,
dan bila hatinya puas, dia akan berasa bosan kepada mu..
berlindunglah hanya kepada ALLAH dan jauhilah pintu para raja..
sesungguhnya berdiri di pintu seorang raja merupakan suatu kehinaan." - Imam Syafi'i


dan dibawah satu payung agama kita bercinta, atas satu nama, nama-NYA.. tiada seharus nya daulat tuanku, yang kita perlu adalah Allahu Akbar! Amin.

remember those days

ah.. manusia.. secelaka kata meninggalkan kemanusiaan..
demi kerana gaya, peradaban dan mutu keunggulan..
bagaimana evolutionist menjahilkan rumpun kehidupan..
membiarkan kemanusiaan dengan hilaian keriangan..
suka benar mereka mendustakan kemanusiaan - kekejaman..
jalan lagi kau, kedajjalan, sialan..
ketawa, mengata, menghina, tomahan..
keriangan sudah menjadi adab kehidupan..
mengkastakan manusia dengan bahasa..
membuang kemanusiaan dengan keduniaan..
mengilai kemegahan seperti kau sahaja yang indah di nian..
nak pergi, sila pergi..
usah di ketuk lagi pintu ini..
jangan bangkitkan segala kekurangan..
usah dipedulikan ini kekurangan..

oh tuhan..
tolong bagi mereka cahaya kemanusiaan..
supaya mereka tidak terus megah dengan keduniaan..
amin!


Monday, November 1, 2010

benci ( akan ada diskriminasi )

apa itu benci? nak belajar apa itu benci, senang...
 usah peduli, biarkan api kuasai diri..
nak tahu definisi benci? sila search google, ataupun, bukan kamus dewan bahasa dan pustaka...
atau pun, ayat suci dari dinding suci,...
perlu ke ada benci? perlu ke? perlu...tapi benci yang macam mana?
sila tolong benci kepada yang HARAM , benci pada kekejaman..
... israel itu tanah haram..  jangan benci orang..
tolong.. di harap kalian, mewujudkan satu senario aman dalam kehidupan..
hapus segala benci kepada sesama insan..
sekali lagi, di ulang, berikan cinta kepada sesama..
baru aman dunia... tolong bawa satu rekonsiliasi..

untuk satu motivasi sila klik ini ; benci
peace, love and harmony.. unity under ONENESS.. kepada yang ESA, kita bercinta..

tukar niat, dan baca Bismillah, pasti jadi.. percaya pada hari esok, hari ini cuba perbaiki.. ;)

rekonstruksi satu revolusi untuk satu rekonsiliasi..=)

Jangan Pernah (Cover).mp4

Friday, October 29, 2010

Biarkan (Let It be)

berlabuh sauh, pantai jauh

pantai - dengan irama badai..
terlihat sayup cahaya dari kapal,
sinar separa bulan menerangi lantai berpasir pantai..

yang temani aku, satu cahaya dari gelap namun tiada bermalap,
terang menyuluh ketika sauh berlabuh..
bukan kata tiada bersuluh, biar apa dugaan, usah perlu mengeluh..

sepelabuh aku memaksi tubuh di pasiran badai,
bermasyarakatkan dunia irama melalai - ramai-ramai dan pelbagai..
aku lihat zionisme menguasai - mereka lalai..

mula aku berfikir, apa tujuan ombak itu melandai..
namun tiba ombak datang membelai,
sekalung gulung ombak gulung membadai,
membentuk anasir indah pasiran pantai...

oh.. tidak perlu berganjak untuk buih berbenih kasih,
ombak tsunami bakal melandai memacu pasangan kekasih indah di pantai.
ramai-ramai dan pelbagai, ada yang lalai dan ada yang pandai..
tiada lagi berkasih, tsunami membelai - andai itu datang membersih...


kini angin datang, untuk membersih, mencari seluas kasih..
untuk DIA, kan ku pautkan se'alam kasih..
atas nama cinta, kan ku teruskan irama cinta buat kekasih..



~tribute untuk mereka mangsa tsunami, mereka mangsa penipuan evolusi, mereka mangsa keganasan ombak penipuan kemanusiaan, untuk mereka.. =)

playlist indah ; malique feat camelia - sampai kapan, no fixed root - aku budak pantai ,  kias fansuri - 30 saat mencari cinta , nickelback - far away , gerhana ska cinta - midnight in katari..

Ziggy Marley Video: Love is My Religion

Tuesday, October 26, 2010

sekilo pasir pantai



aku sekilo pasir pantai..
kawan baik aku adalah rumpai-rumpai yang membadai,
yang temani aku ialah kulit kerang kering pantai,
yang bersama aku ialah ketam yang berjalan senget ke-depan.
aku sekilo  pasir pantai..
boleh berubah menjadi istana pasir,indah anasir-anasir.
bersama aku, sekilo manusia bercinta di pantai..
badai, angin dalai, temani aku, sekilo pasir pantai..

Wednesday, October 20, 2010

Sekelumat rahmat. (otak-otak)

dalam kotak, malam dengan suara katak,
membesar seorang kanak-kanak,
dalam kotak dengan mainan satu kotak,
berdetak satu jiwa penuh berontak.

apa makna bebas sekiranya masih di dalam kotak?
umpama seekor katak yang hidup membatak - kepala hotak.

dalam malam , masih dalam kotak,
tersembul sekelumit rumit dari otak,
bukan botak, bahkan akal berotak..
seorang kanak-kanak dari kotak,
zahirnya mampu mengguna otak sepenuh rahmat otak.

namun jiwanya masih berontak,
tiada kemampuan untuk terus jadi bijak berotak,
hanya mampu memberontak sepi dalam kotak.

mungkin ini cabaran, mungkin ini dugaan, kata puteri kacak.
namun, kanak-kanak itu sedar , ini semua rahmat,
sekelumat rahmat serta nikmat,
tiada gunanya berbakat sekiranya tiada secebis berkat.

terus-menerus - dengan jiwa berontak,
kanak-kanak terus memerah otak,
biarpun di dalam kotak, namun otaknya tiada berpetak.


*tribute untuk mereka yang berada di penjara dunia, pelajar sekolah2 kerajaan katak, anak-anak muda yang tersekat kebebasan bersuara.. seharusnya kita perlu pandai menggunakan otak!!!

theme song ; why so many why - I-ness sufi dub projekt

~masih dalam kotak~

bernafas

"breathing is not only fi living, its a part of loving" - mirol

taken from this ; http://satuudara.blogspot.com/

induksi edukasi perlu ejakulasi

induksi edukasi hari ini hanya satu perniagaan..
masih lagi dengan idealis kapitalis..
sistem edukasi nya satu imperialis..

menyekat kebebasan, mengapa perlu dirantaikan?
kenapa perlu diaturkan?
sampai bila dengan penipuan?

masa ini, ramai yang pergi..
membawa hidayah dalam hijrah..
tidak ramai yang sedar,
mereka dilitupi asap penipuan,
gugur layu-layuan kesesatan..

masih ramai menangisi akan kekurangan kemampuan,
keluar melihat itu penipuan..sialan..
apa ada apa kesedaran?

Saturday, October 9, 2010

Mahkamah Mentari

dahulunya.. aku pernah jadi seorang yang hidupnya tanpa peribadi suci..
aku dahulunya seorang rastafari.. dready..
perjalanan sukar dalam hidup itu, aku tempuhi dan pelajari..
dan seketika aku telah melanggar peraturan peribadi,
aku diadili di mahkamah mentari..
di situ, aku dijatuhkan hukuman buang negeri dan terpaksa hidup sendiri..
sepi.. berdiri antara dua cabang perjalanan..
timur atau barat, mana satu yang pasti..
aku berhenti untuk menilai sesuatu yang pasti..
aku tidak patut untuk terus mengamati rastafari,
aku haruslah sedar akan erti peribadi ini..
di mahkamah mentari, aku diadili seorang bidadari yang kini sepi..
tetapi yang pasti kini,
aku terus melangkah ke arah benamnya mentari..
satu jalan yang pasti, kerna aku tidak lagi seorang rastafari..
kini.. aku bebas... =)


~ini ditulis setahun yang lalu, dalam bilik air, aku potong dreadlock panjang demi nilai kasih sayang.. yang pasti, revolusi itu tidak dihargai.. kini dready kembali, demi mengunci kata chenta pasti.. dan aku berharap kita berjaya bersama berhijrah atas kerana revolusi demi jalan yang ESA.. satu kerana DIA pencinta..

fantasi jaga menjaga bulan, layu ketika awan menutup bulan (unfinished remix)

disini.. bermula satu seni kata pujangga...

permulaan bermula di mana seorang pujangga rimba melangkah kan kaki menerjah kota.. menerjah alam yang barang kali sudah biasa bagi nya kerna dia sendiri mula membuka mata di sebelah hospital sakit jiwa, di kliik ampuan mahkota.
dia, seorang pujangga yang ceria, yang boleh di katakan antagonis yang membawa unsur cinta kepada sesama.. bila bermula seorang dewasa, hati terdetik dengan satu kata, aku bukan seorng yang hina, aku juga perlu pasangan bercinta.. ini kerana dia, seorang pujangga belia yang lahir zahir dari sifat ketua, pemimpin dunia yang bernama lelaki.. pujangga lelaki yang mempunyai seni suara irama sang raja, irama rimba, irama cinta yang membawa kemanisan bersama..

sehinggalah suatu hari dia berjalan, dia jatuh leka terkena panahan asmara cinta berbunga, layu haru biru dek pandangan anak mata seorang hamba kaum hawa.. boleh di katakan membawa senyuman kegembiraan bagi dia.. tersungkur menggelupur dibius saraf khilaf indah, dia kini sudah memiliki dia sebagai puteri mahkota.. perjalanan sukar tertempa bersama, suka duka, tawa hiba, tangis tawa, semua di kecapi bersama dalam jangka masa satu musim luruh..

luruh jatuh akhir nya.. carikan kata berbunga akhirnya tiba ke puncak memisahkan dua pencinta.. mungkin kerna kurang pemamahaman bersama, mungkin juga bukan jodoh untuk bercinta dan mungkin itu takdir dari-NYA.

terpisah sebuah kisah hangat yang mulanya basah, membuatkan jiwa nya lemah longlai, seperti tungai di alur-alur sungai yang di penuhi bangkai-bangkai..

masa itu, terperuk beruk kisah setangkai kehidupan yang mulanya riang-ria ketawa akhirnya keraguan.. mungkin malam tak perlu bulan untuk terus punyai bulan.. kini manusia sendiri memiliki berbolan bulan-bulan kehidupan..

tatkala sang sufah meniti sendiri atas garisan bacaan sekala rikter yang telah lama dipuisi untuk setiap peribadi, di situlah terbuka satu dasar diplomatik menggabungkan tangkai-tangkai kehidupan supaya bersatu damai sebelum ia menjadi bangkai-bangkai ampai.. ianya penyatuan bukan persatuan..* almaklum lah, takut di kecam organisasi babylonasi. bertemu mata oleh si buta yang terkial-kial mencari dengan mata yang indah petunjuk cahaya, nur'din...

si pemuda pujangga rimba yang sebelumnya kesepian dengan bulan dapat mengenali kedamaian kehidupan melalui kebebasan.. dalam seni yang mula nya berkaca cinta, namun kini terus dengan kebangkitan.. *ini di namakan, uprising.. here, time to wake the dead up. life will never ends. it will be together, forever as one lover.

nah.. is the time to choose the king's to lead.

kabur, terus kabur dalam memikirkan pembalikkan.. so, untuk apa pergi balik tempat sama, baik terus jalan. *malaysia patut buar DASAR PANDANG KE DEPAN. usah tunduk akur dengan permainan. jalan terus jalan ke depan.. terus-menerus kebangkai, alur sungai, di situ wujud satu telapak kasih yang memberi makna dunia dan syurga.

berikut ada lah hasil nukilan si jaga yang dulu nya setia jaya menjaga bulan ;

~BULAN~

Oh Bulan Terang,
Sinar Harapan Hidop Ku,
Cahaya Bintang Terpancar Berseri,
Oh Cinta Ku Tetap Bersemadi Dalam Hati,
Walaupun Diri Mu Jauh Dari Ku.....

Khayalan Mimpi Indah,
Menyelubungi Tidur Ku,
Setiap Detik Tak Pernah Ku lupa Mu,
Sayang Ku,Rindu Ku,
Kau Lah Cinta Ku....(Hanya Untuk Mu)

Semua Hanya Untuk Hidop Di Samping Mu,
Kau Umpama Dewi Yang Slalu Di Hati,
Disaksikan Alam Bumi,Bintang Dan Bulan,
Kau Kan Tetap Di Hati Ku Jua,
Kau Lah Bulan Cinta Hati Ku,
Untuk Impian Hak Milik Kekal Abadi.....

BULAN 2

Malam Sunyi Sepi,
Tanpa Bulan Dan Bintang,
Aku Menunggu Jua,
Bulan Yang Satu Bukan Hilang,
Tapi Kemana Ia Pergi,
Bintang Yang Banyak Pun Tiada,
Kemana Kesemuanya.....
Tapi Aku Terus Menunggu Pada Malam Itu,
Di Hati Aku Cuma Satu Yang Ku Rasa.....(BULAN)

Bulan.....
Kenapa Dengan Kau Bulan,
Kenapa Kau Tinggalkan Aku,
Aku Tak Tanya Pada Sang Bintang,
Sebab Aku Cuma Mau Kan Sang Bulan,
Kau Sungguh Indah Sang Purnama,
Aku Tersenyum Tika Melihat Mu.....(BULAN)
Sebab Aku Begitu Inginkan Mu Wahai Rembulan,
Aku sayangkan Mu....
Aku Cinta Kamo.....


TENTANG BULAN

biarkan saja.. "bulan itu"

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata...

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan....



Selamat malam bulan

Apa lagi yang harus katakan bulan?Bahwa keteguhan dalam menjalani hidup, kesabaran dalam meninggalkan kepedihan, dan kebesaran hati untuk memaafkan, telah membuat jalinan waktu ini terasa lebih indah bersamamu.

Bulan …Adakah kau tahu bahwa gemerlap cahaya mu, dalam suatu kurun waktu telah menerangi hamparan kegelapan dalam hidup ku ?Adakah kau tahu bahwa dalam resah dan gelisah saat meniti takdir, semburat kau memancar dan bersemayam di hadapan ku, untuk memberikan sebersit harapan untuk menjalani jalan panjang yang terbentang, penuh liku dan aral melintang ?

Bulan..Saat hembusan angin menerpa wajah ku, aku ingin kau juga hadir menerpa ku. Ku ingin kau hadir bersama gemericik air, bersama hangat sinar mentari, dan bersama senandung alam. aku ingin kau ada di sisi ku, bersama ku, melihat hamparan langit yang membentang, menjelajahi laut yang dalam, mendaki puncak-puncak yang menyentuh angkasa, dan melalui liku-liku aliran air sungai yang bening.

Bulan..Apapun yang terjadi tetaplah ada di sana. Tetaplah membisikkan kisah-kisah mu, sebagaimana aku yang akan tetap memberikan kisah hidup aku. Tetaplah setia memberikan sinar mu, sebagaimana aku akan setia menanti hadir mu..

Selamat malam bulan......

~SURAT KEPADA BULAN .....

by Ady Musank on Monday, September 20, 2010 at 10:55am

Mulai saat ini, biarkan angan kita tak lagi bersama. Bukannya aku tak ingin, atau kau tak ingin, tapi itu tak mungkin. Betapa dahulu kita menatap masa depan dengan penuh keyakinan, dengan hanya memandang jalan seperti sebuah garis lurus, tanpa aral tanpa duri. Kita tidak naif, hanya berusaha memupuk keyakinan dengan mencari bahagia di ujung jalan itu.

Pernah kita terantuk dan tersedar bahwa kita tak mungkin mengejar waktu. Waktu terlalu cepat berlari, terlalu cepat berkelok, terlalu cepat mendaki, terlalu cepat untuk direngkuh. Akhirnya kita tertinggal. Terseok dengan langkah longlai. Meniti jalan dengan tertatih, sambil terus berharap, bahwa kita akan menemukan bahagia, di ujung jalan itu. Kita tidak naif, hanya berusaha memupuk keyakinan dengan mencari bahagia.

Terjal, sangat terjal, juga berliku, sangat berliku. Kita tak pernah melihat kembali ke belakang, hanya berharap bahwa keyakinan yang dimiliki di masa lalu, masih kita bawa, saat kita berjalan tertatih di jalan lurus ini. Jalan dimana kita memiliki keyakinan, bahawa kita akan menemukan kebahagiaan.

Bukan aku tak mau menggenggammu, bukan kau tak mau merengkuhku, tapi waktu tak pernah membiarkan kita bersama. Bersama, saling bergandingan tangan, menatap lurus, memandang jauh ke depan, mengayunkan langkah tegap. Waktu tak pernah mengizinkan kita. Waktu tak pernah memberi sedikitpun belas kasihannya kepada kita. Waktu terlalu egois.

Persetan dengan waktu !!.

Sudahlah, sekuat apapun kita mengoyak, waktu tak pernah terkoyak. Sekuat apapun kita menyeruak, waktu tak pernah terseruak. Waktu terlalu cepat berlari, berkelok, mendaki, tak boleh direngkuh. Terima saja. Hadapi, bahwa ia harus pergi. Dia lebih baik pergi, tidak terus bersamamu, yang pengecut dan selalu berlindung diatas nama cinta.

Aku hanya ada cinta. Tak cukupkah untuk tetap menjaganya di sisiku. Aku hanya ada cinta. Dengan cinta aku berharap dapat menggenggamnya, menggandeng tangannya, melangkahkan kaki bersama, dan berharap menemukan kebahagiaan. Aku hanya ada cinta. Cinta. Hanya cinta. C …. I ….. N …… T ….. A.

Aku menangis, tapi kau tak mendengar tangisanku. Waktu telah menutup kedua telingamu. Aku tersurut, tapi kau tak melihat. Waktu telah menutup rapat kedua matamu. Aku berteriak, tetapi mulut kau tak membalas teriakan. Waktu telah membekap mulutmu..

Aku …terdampar ..dan masih berharap kau akan kembali.

Aku ….terisak ..dan masih berharap kau akan datang mengelap air mataku.

Aku hanya ada cinta. Tapi cinta tak cukup kuat untuk aku terus menggenggamnya.Seperti, aku harus melepasnya. Dan tak berhak untuk merasa kehilangan, kerana aku tak boleh kehilangan sesuatu yang tidak pernah aku miliki.


*aku tetap akan tersenyum tuk kamo*

Tuesday, October 5, 2010

salam - use it

sevenfold

in the cold , everything was been told..
scene to the scene ,  scaffold.
thy darkness thou we bereth,
shaddy, through the wind making me cold.
realise that real lies..
death, bereth o' blindfold.
as wee been told, there's hell of cold,
let we just keep it bold,
greeny dready we hold,
blindfold, scaffold in cold,
knoweth is me better not knoweth,
loveth, knoweth under a bereth,
who not knoweth not loveth..

~hold one, help one, one

Thursday, September 30, 2010

Aku orang tak reti seni

ini satu lagu puisi baru.. code ; hentam keromo sebab memang tak reti petik..


aku...
aku orang tak reti seni..
tak reti petik gitar, tak reti menyanyi..
apatah lagi nak menari berseni..
tapi bagi aku..
seni itu satu padang kebebasan..
seni itu bukan dari segi pakaian..
mahupun keindahan luaran...
seni itu satu kecantikan ; keindahan..
cantik - indah itu dari dalaman..

"aku orang tak reti seni, tak reti menyanyi, tak reti menari dan ak reti berhenti untuk terus cuba lagi..."

ramai pergi sekolah nak belajar seni..
belajar menyanyi, belajar menari..
ambil gambar buat surat khabar..
bukan itu sahaja cabang seni..
ada juga seni pertahanan diri..
seni berbahasa budi..
seni lenggokan insani..

seni itu satu keindahan..
seni itu satu jalan kebebasan..
seni itu satu tanah yang dijanjikan...


=)


‎"under one bereth, shall we stay, demolished and keep low. and low is better than being high which knew nothing. second wave strike, with love, shall win.. " - orang tak reti seni dengan si penangis bumi

Sepulturing Roses ( the death of you )

you.. polluted roses.. living in full of hatred..
toxic of life, polluted..
causing the weakness, fully dreaded - live in fear.
gone until now,dooms day was the last day.
tonight, will be the time of you..
dead and gone away..
tonight... the dreadful gone with you..
burying your last love with hate..
there's  no more remembrance towards your archaic lovey.
its the time for revolutions..
the time to make new to the world - this is not a new world order.
brighter day, brighter life.
and tonight, i'll kill your memories..
burn all the memory in facing the arrivals.
and tonight was the night i'll burying you alive- the last lovey..
no more tears of memory...
its you.. no more.. not anymore..
with full of hate, i'm burried you.. ALIVE...


*theme ; night on the planet - myproof..
buat si dia, pergi lah jika mahu pergi.. aku akan terus begini, menanti saat akan sedarmu akan betapa aku rindu. untuk mereka, dia dan anda.. bebaskan diri dari belenggu.. buang segala memori duka.. senyum sentiasa dan terus berbahagia..

ini nota buat dia, pemijak lap kaki.. terima kasih!!! terima kasih untuk saat itu, ketika kita satu.. terima kasih untuk semua kata itu.. yang tinggal hanya itu..
*eminem-kim*

Wednesday, September 29, 2010

ketandusan..

mungkin tiada berkata apa.. mungkin kerana kurang kimia bersama..
yang pasti, rindu dan ingin angan ku, untuk terus mengembara bersama...
melihat dunia, manusia dan melihat cinta.. `chenta, rindu akan saat itu..

Monday, September 27, 2010

NO RETREAT , NO SURRENDER






for futher info klik here or this

WHY!!!

Why do we sleep in school,
But stay awake through a 3 hour movie?
Why is it so hard to talk about God,
But so easy to talk about sex?
Why are we so bored when we look at the quran,
But find it easy to read other books?
Why is it so easy to ignore a Godly forward,
Yet we forward the nasty ones?
Why are masjids getting smaller,
But bars and clubs are expanding?
Why is it so easy to worship a celebrity,
But very difficult to engage with God?
Think about it...



~credit to a persona

Thursday, September 23, 2010

salah siapa?

meanphoto









untuk tambahan lagi klik ini

please go away... one way

drones away. spirit of stay..
dooms days just another few aways..
in those days, they just lays..
dying in dying days..
nobody wanna stays..
we need to get away..
please don't stuck her and stay..
you just need to stay ashtray..
slip away..
i want you stay.. stay away.. stay..


ay..ay..ay..rasta want peace no murda murda ay..
;)

Tuesday, September 21, 2010

hardcore itu perkara biasa. tak hardcore itu luar biasa..

*hardcore tak perlu ada fixie.. versi puisi tamil dgn breakdown ala canggung bahasa berbuai..

oh icon satu malaysia.. oh manusia..
tolak tepi melayu india cina..
kita semua sama manusia..
kita sedut oksigen yang sama..

oh manusia ayuh buang itu hedonisma..
tolak semua prejudisma sesama..
oh penguasa bahasa, jangan jadikan bahasa itu satu agama..
oh penguatkuasa, 1 tuhan bukan 1 malaysia..

mari rakan semua, bangkit berjuang bersama..
untuk kesaksamaan manusia saudara...
tak perlu sekadar alpa leka di dunia..
bingkas tangkas dan ringkas..

hardcore tak perlu di baju semata-mata..
berbasikal leka di dunia..
ayuh kita seiring bersama..
berjuang di atas nama DIA, Maha ESA...

punk bukan hanya di kedai lusuh..
masih dengan baju labuh tidak di basuh..
marilah kita bersama mereka..
para pejuang revolutinsma..

demi untuk 1 nama, DIA, YANG MAHA MULIA..
bukan sekadar raja di dunia..
namun kerana DIA, yang TERAGUNG di dunia dan syurga..
oh manusia.. marilah terus bersama bercinta.

oh..oh..oh..oh...

Monday, September 20, 2010

pukulan demi pukulan ( tajuk tidak berkaitan )

malam berlabuh..
rapuh.. rangka tulang itu membutuh..
dalam sempit, jiwa nya runtuh..

tatkala mengubah kadang-kala perlu berubah..
bukan untuk menjadi rubah, hutan belum pernah rebah..

siulan kedaimaian, melabuh seketika senja nan subuh..
terkujur sebatang tubuh - menghembus sisa-sisa tubuh..
merempuh memori dulu-dulu bersatu tubuh..
tangisan pelarian angkuh, terbubuh...

aduh..aduh..aduh..lemai longlai meluruh..

cukup dengan mengeluh, terkejang rubah berubah..
teori sinis yang di caci hina - jangan pantang mengalah..
berubah lah demi satu kubah..
tidak perlu menjadi seekor rubah, di pinta hanya lah mengubah..

ah..ah..ah.. melelah sedaplah...

sudah..sudah..sudahlah...
tak perlu berkorban jiwa demi mengubah..
usahlah berubah menjadi rubah - hutan pasti akan rebah..
entah.. ombak berhempas seakan besar nya bah..

terjelir lidah menadah - terkesima pukulan dadah..
yang pasti tercipta padah bergundah..
cukup lah menadah, ianya membawa padah..
manusia tetap akan berubah..

manusia, manusia lah dan pasti bukan rubah..
masih terbayang bagaimana kau dengan abah..
mengubah seorang rubah, lemah tertadah pasrah..
sakitnya hilang seorang dadah - di malam bulan bergundah..
bersumpah seranah akibat pukulan gelora bah merebah..

cukuplah dengan uh ah, uh ah..
bersatulah - semoga akhirnya menjadi cinta..
menjadi nafas ,  menjadi nadi - bunga padi menari...
menjadi petani bangkitlah dari bentangan petak padi..
menjadi seri, menang atau kalah, berubah dan tidak lagi berbalah..


*carutan demi carutan sememangnya berkaitan..
dengan tema manusia yang seringkali berubah tak tentu arah, dengan irama peristiwa pecah berdarah, dengan suasana keluh kesah.. dengan prosa gundah randah.. dengan iringan fajar subuh merah.. dengan hembusan damai hindar amarah.. dengan memori berwajah seorang aminah ataupun fatimah.. dengan teori mengalah bukan bermakna kalah... dan pasti bersih dari dadah.. demi untuk kata bahagia demi menyalurkan cinta demi untuk keamanan kita, saudara..


watak dan perwatakan - abah pastinya seorang ayah, petani sawah yang punyai tanah bermaruah, beberapa ekor rubah dari hutan yang belum rebah, dia - seorang dadah ,  dan kata-kata bermadah..

latak belakang - masyarakat yang sering berbalah, hutan-hutan yang bakal rebah, petak-petak sawah, kenduri nasi kawah..

plot ; malam peristiwa berdarah( pergaduhan sumpah seranah), zaman tanah-tanah dijajah, di saat kerajaan mebiarkan pengedaran dadah, di seketika pertempuran anak dengan ayah , saat seorang dadah berubah beralih arah..

pengajaran - 1. ingatlah, manusia sering kali berubah dan akan sentiasa mengubah..
                    2. hentikan berbalah, mengalah bukan bermakna kalah...
                    3. cubalah - manusia belajar daripada pengalaman, selagi tidak mencuba,
                        selagi itulah kita kalah..
                    4. buangkan segala amarah, kita berasal daripada satu rumah , satu ummah..
                    5. bersatulah, hilangkan dendam berdarah, demi menempa nikmat bersama di syurga
            

~6lapanbelas minit detik ke-8, cerut rm4.sembilan, nescafe regular secawan, dengan komulus nimbus calculus aku berkawan..~

Saturday, September 18, 2010

sunyi..... tiada berbunyi. ( pagi)

pagi... titis angin melintas pantas...
dalam sayup gelap, wujud pergerakan lantas..
masih senyap dalam separa gelap..
cahaya bulan nyaris malap dilitup komulus berasap..
masih sunyi angin sepi pagi..
masih dengan dingin pagi..
menanti munculnya satu mimpi.. menerangi..
mungkin.. kata-kata hanya satu propaganda..
belum bisa merencana bayangan kota..
irama pagi - bunyi kipas besi, playlist lagu-lagu basi..
doctrinasi - masih lagi satu revolusi..
entah kenapa.. mengapa.. masih belum jadi tajuk basi..
dan inilah punca tiada lagi irama tawa untuk dia - chenta rentak nadi..
belum pasti.. belum lagi.. yang pasti, sendirian gusar untuk mengerti..
persediaan untuk pergi ataupun susun atur kata sunyi dalam diri..
sudah lama, aku sendiri kejam akan diri ini..
biarkan pemergian terus pergi meninggalkan..
namun, masih utuh dengan pilihan.. awan litupi bulan..
aku sedar.. aku hanya sekeping filem tajam yang kejam..
menerjah dalam ke alam luka, berdarah melimpah sekitari hati..
pasti.. kehadiran ku membangkitkan keindahan..
dan pasti, aku tetap akan pergi dan tinggalkan kenangan - bukan sekadar angan..
namun.. seketika di limpah kurnia untuk bersama berlari menempa masa..
gunakan seindah nya.. jangan kita sia-sia kan limpah kurniaan NYA..
akhir.. maaf kan aku.. aku cuma kerdil di dunia..
aku cuma sampah di mata mereka - selekeh serta kelihatan tidak berguna..
maafkan aku.. psikologikalinya, aku masih rapuh untuk terus menempuh..


~separuh seketika semuanya luruh tanpa disuluh..
need that tender touch.. -tender touch, maxi priest..
-cerut hitam 7e, tiada coffee dan sunyi..

Tuesday, September 14, 2010

hari raya, masih berdendam lagi?

dendam?
dendam terjadi apabila manusia tidak memaafkan sesuatu perkara setulus hati..
mungkinkata maaf itu hanya dibibir, luaran.. pada dasar fizikal nya, mungkin dia sudah memaafkan akan sesuatu perkara berkaitan keburukan..
dendam terjadi apabila kata maaf itu sendiri diperguna sebagai alas kaki..
kenapa wujud nya sikap dendam ini? 
kenapa masih ada yang berdendam lagi?
di sini, aku masih cuba mencari cara bagaimana untuk menghilangkan dendam antara manusia,.
ye.. jawapan nya memang ada.. dan aku tahu bagaimana..
secara terang aku kata, mereka yang berdendam, punyai agama.. punyai ilmu pegetahuan tentang agama..
dan mereka turut mengaku apa agama mereka..
dalam mana2 agama pon, tidak di ajar untuk berdendam..
sekali kita maafkan seseorang ataupun satu kejadian, kita seharuslah memaafkan nya setulus hati..
buang segala benci, buang sifat prejudis dalam diri.. dendam, menjadi punca kemusnahan kehidupan..
kalau diikut kan, kerana berdendam lah manusia hancur, berbunuhan sesama, membenci antara manusia,
kenapa perlu berdendam?

"kau kata kau sudah maafkan, tetapi kenapa berdendam lagi?"
kenapa masih mahu memperlihat keburukan, apakah kita lupa akan kenangan dan keindahan yang diberikan?
argh.. sungguh pendusta.. kau punyai agama, hidup dengan agama..
agama pada konsep sahaja, buat apa..
sungguh aku rasa kan tidak guna sekiranya kita masih berdendam antara sesama manusia..

yes.. for sure, u can forgive, but u can't forget.. why?
we should forgive and forget. forget what? forget the negative things and started to feel the love again..
if u were trully forgive, u can always accept them all the way..
but why there's still hatred in your veins?
but why there's a fake forgiveness?
and why can't we forget the mistakes and error?
why mates?

and this is it..

sebati kata anda.. semulia nya satu tanda kemaafan..
mengapa apabila hari raya semua manusia bermohon kemaafan dan kembali berdendam selepas tamat tempoh beraya? ni kan pula, saat bulan syawal masih bernafas mekar dan arus bebas..
apa anda lupa, kita perlu saling memaafi antara satu sama lain.. supaya kita sentiasa di maafkan..

eh.. kau siapa tak nak maafkan dia? sedangkan nabi ampun kan umat..
kau dah hebat? tak nak maafkan orang dan berdendam lagi?
sekiranya kau punyai agama tetapi hanya pada konsep sahaja, buat apa..

jadi yang ditekan disini, usah lah kita berdendam antara sesama.. maafkan kesilapan mereka yang lain, supaya kita mendapat cahaya bersama.. agar bersama kita di syurga.. AMIN!

tribute to para pendendam yang masih berdendam secara mendalam..
hapuskan segala dendam.. jangan biarkan ia kelam..
theme song ; revenge by mediomad!!!

this is me tears of your sweet revenge.. thanx darling..
*bersama bulu biri-biri , cerut cherry, and still need that bloody weedy...  terima kasih bunga padi

Thursday, September 9, 2010

pagi raya.. menangis aku bersama takbir..

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

mungkin orang akan kata aku gila.. mungkin sukar untuk dipercaya.. dan mungkin, tidak pasti untuk manusia terima.. bagaimana seorang yang baru berumur satu tahun , mampu mengingati sesuatu yang terjadi. bagaimana seorang kanak-kanak yang sudah membesar dapat mengenang saat dia menangis demi kerana kesedihan dan untuk sebotol susu..

masih aku teringat, dalam buai, aku menangis, dan kemudian, aku didukung oleh kakak aku, menangis meminta susu.. dan aku terkenang, saat sayu mereka, menangis akan kehilangan satu ahli keluarga. aku masih teringat ketika aku menangis, ramai di sana, ramai ahli keluarga.. dan sibuk, seorang atuk memandikan jenazah si kecil yang masih biru.. entah mengapa, itu sering membayangi aku setiap kali aku melihat kisah si abang dengan adik..pasti, sekiranya dia di sini, tiada ringkasan nota ini.. dan paling menyayati, pusara nya hanya tinggal kenangan.. mungkin kerana belum di beri nama, nisannya di curi ataupun di alih.. dan kini, setiap pagi syawal, aku masih tercari di mana jasadnya disimpan.. aku terpaksa berjalan di sebahagian kawasan perkuburan, mencari dan mengenali.. namun, ia tetap sukar.. akan tetapi, aku mahu dia tahu, yang aku, masih di bayangi saat biru itu.. saat sedu tangisan kalbu. dan pasti, aku akan terus mengenang dia.. biarpun ketika dia disimpan, aku masih belum mengerti apa-apa tentang dunia, namun, bayangan biru itu masih menghantui aku.. dan aku hadiahkan nota ringkas di pagi syawal ini, untuk dia. saudara..

nota ini diiring sekalung Al-Fatihah buat mereka yang telah pergi mengadap ilahi..



In the name of Allah, the Most Beneficent, the Most Merciful.
Praise be to Allah, Lord of the Worlds:
The Most Beneficent, the Most Merciful:
Owner of the Day of Judgement.
Thee (alone) we worship; Thee (alone) was ask for help.
Show us the straight path:
The path of those whom Thou hast favoured; Not (the path) of those who earn Thine anger nor of those who go astray.






*trima kasih biri-biri pagi kerna menemani.. cerut vanilla, nescafe lembut, irama lagu meribut.. Salam Syawal buat semua.. ampun maaf dipinta..

Wednesday, September 8, 2010

mari belajar sejarah.... permulaan penerangan perjuangan..

SULTAN MAHMUD MANGKAT DIJULANG...




sultan mahmud bangun dari kamarnya.mendengus geliat badan setelah puas menikmati santapan nafsu kaum lut. matanya memandang anak muda jiwa namanya. letih terlantar di sebelah perbaringan. tidak disangka jiwa menurut sahaja apa kemahuannya.tatkala dibawa ke istana si jiwa hanya berkata ' ampun tuanku..kepada tuanku patik berserah.  bukanlah patik mahu jadi buntat dan yang hendak jadi gemala'.. teruna itu putih kulitnya.tatkala sultan mahmud memegang lengan si jiwa sudah terbayang akan keseronokan yang bakal dikecapi. 'apa namamu?' sultan mahmud menampung geram.baginda menggitar teruna yang dilanda debar. 'nama patik wira tuanku'. sultan mahmud ketawa bagaikan jalak mendapat gadis yang berdara. wira dititah berdiri.sultan mahmud meneliti tubuh di jiwa.muka bertemu muka.baginda berbisik ke telinga sang teruna. 'kabarkan kepada beta,apa kamu ular atau beta legundi.bagaimana yang kamu suka?' anak muda itu tunduk malu tidak mengangkat muka.takut dan gerun malu dan tidak berdaya tetapi bersuara perlahan, 'patiklah bawang tuanku jambak.' sultan mahmud terus berkibar sang teruna di tolak ke kamar dipasung ke katil. maka bermula onar sang penguasa. lubang kunyit sang teruna dirodok bagai nak gila..arrrr menjerit si jiwa menahan tusukan keris tumpul, bertalu talu di tusuk tanpa kasihan tanpa ada rasa pelincir. tangan si teruna menggenggam kuat selimut kamar.. berlalu lah kisah kaum lut itu dari pagi hingga ke tengahari..satu masa panjang yang menyiksa. bila panas mula menyinsing bergeliatlah sang jiwa di kamar peraduan. baginda mengenakan semula seluar panjutnya dan berbisik ke telinga pemuda..'beta tak sangka sumur digali terbit air.'anak muda muda masih terkujur dalam bingung terasa dosa. sultan memanggil panakawan hulubalang setia mengikut raja. 'ambil pemuda ini dan bunuh dia'..bergetarlah tubuh anak muda 'ampun tuanku apa dosa patik dibunuh?'... 'tiadakah kamu aib untuk hidup lagi duhai anak muda..tidakkah kamu tahu malapetaka bakal menimpa kamu?'..anak muda disentap tubuhnya. ditikam bertalu-talu hingga memancut darahnya..inilah ulangan peristiwa sebagaimana pemuda2 teruna yang lain menjadi mangsanya. lepas kunyitnya ditebuk maka dibunuhnya. pada hari yang sama jugalah siti jenab isteri orang kaya megat sri rama dibunuh gara2 seulas nangka. apa busuk hatinya sang penguasa membelah rahim perempuan yang kempunan seulas nangka. dikelar perutnya dengan keris sang durjana. terburai uri dan janin ditarik keluar..mati sudah wanita kempunan nangka..lebih sial lagi tatkala menarik janinnya keluar sultan mahmud berkata 'tiada janin ini memakan nangka beta' !!!!!!!!!!!!

bermulah revolusi bangsa..rakyat bergabung menuntut bela. mangsa kunyit teruna yang ditebuk menjadi titik tolak kebangkitan bangsa. ulama dan rakyat bergabung tenaga..mengamuk sakanlah segala rakyat jelata.

Revolusi 1699 bermula. Sultan Mahmud Mangkat Dijulang. Revolusi ini disertai oleh rakyat kebanyakan. Sultan Mahmud bukan sahaja dilembing Megat Sri Rama kerana isterinya itu dibunuh sultan tetapi sebahagian besar rakyat telah keluar beramai-ramai dan mengheret jenazah baginda dalam keadaan bogel, melecutnya dengan batu dan membiarkan mayat itu di rumah bendahara sehinggalah Tun Abdul Jalil mengalah oleh desakan rakyat untuk menjadi raja.

Melayu tidak belajar dari peristiwa sejarah 1699. Mungkin kerana Melayu memang suka mengabaikan sejarah. Bukankah ada satu mitos terkenal bahawa Melayu itu mudah lupa? Dan untuk meromantiskannya kita katakan yang Melayu itu memaafkan.

R.J Wilkinson misalnya dalam Jurnal JRASMB jilid IX memetik surat Kapten Alexander Hamilton, ‘He was a great sodomite, and had taken many of his Orankays or Noble Sons, by force into his palace for that abominable service.’

Hal yang sama dilaporkan oleh duta Belanda di Johor ke Betawi. Dalam surat William van der Lely dan Daniel Rysdyck bertarikh 5 April 1699, mereka membuat laporan perihal tidak senonoh sultan ini.Betul. Tahun 1699 itu orang Melayu memilih untuk menolak pemimpin tidak bermoral. BUKAN MEMUJANYA !

Revolusi 1699 itu adalah sebuah proses. Ia bukan sebuah matlamat. Kerana itu jangan hairan ia gagal. Setiap revolusi yang berlaku dalam sejarah manusia hanyalah satu gerakan tetapi bukan tujuan. Kita semua tahu revolusi 1699 itu kesasar dari mencapai matlamatnya. Namun begitu hakikat bahawa orang Melayu melakukan revolusi mental, spiritual dan material seperti itu sangat luar biasa dan mesti dikaji segera.

Ini semua misalnya dinyatakan oleh surat Gabenor Melaka ke Betawi waktu itu, van Hoorn yang bertarikh 17 Oktober 1699. Gabenor tersebut mendapat maklumat dari pedagang dan saudagar asing yang lari dari Kota Tinggi dalam keadaan terkejut dan ketakutan.

Adalah penting untuk kita fahami, revolusi 1699 ini berlaku jauh lebih awal sebelum berlakunya revolusi 1979 di Iran yang mempunyai maksud yang sama iaitu untuk membebaskan diri dari belenggu penindasan spiritual. Tidak hebatkah Melayu, melakukan yang di luar duga jauh sebelum bangsa Perancis dan Parsi melakukannya?

Sultan Mahmud telah mengabaikan pembangunan rohani rakyatnya. Malah menganiaya mereka. Tidak hairanlah rakyat bangkit menentang baginda. Persoalan moral Sultan Mahmud itu hanyalah satu faktor dari banyak faktor yang mendorong revolusi 1699.Sesetengah sarjana sejarah yang ingin mempertahankan status quo baginda telah menggunakan istilah penderhakaan. Ia satu kejutan yang cukup hebat untuk bangsa Melayu waktu itu sebenarnya.
Untuk meneliti bahagian paling sensitif iaitu kegemaran Sultan Mahmud meliwat remaja sila rujuk manuskrip berikut;

1)Kerajaan Johor 1641-1728: Ekonomi dan Politik, karangan P.Andaya dan diterjemahkan oleh Shamsuddin Jaafar, Dewan Bahasa dan Pustaka.
2) Juga karangan C.C Brown, ‘Sejarah Melayu atau Malay Annals’, JMBRAS, XXV, ii dan iii (Oktober 1952), C.R Boxer, ‘The Achines Attack on Malacca in 1629, as described in Contemporary Portuguese Sources’, dalam J. Basti dan R. Roolvink (peny.), Malaysian and Indonesian Studies, (Oxford 1964).
3)Turut berguna kerja John Harris, ‘The History of the Danish Commerce to the East Indies’, dalam dokumennya Collections of Voyages and Travels, jilid 1, (London 1744, dalam hal ini cetakan 1956).
4) Akhirnya, R. O Windstedt dalam JMBRAS, X, ii (Januari 142).
Adalah wajar sejarah yang menakutkan ini dibuka kembali. Sultan Mahmud ditumbangkan bukan kerana dia peliwat sahaja, tetapi juga kerana ia pembunuh, dan memandang sebelah mata kepada agama. Dan paling menjengkelkan, sejarah yang keji ini dikambus oleh beberapa ulama yang berpegang kepada Islam konseptual bukan Islam aktual.

 *ambilan dari satu blog.. revolusi1699

tujuan pengenalan sejarah ini bukanlah untuk menerang kan keburukan baginda.. tetapi, apa yang di pinta, berfikir bagaimana dengan warisan mereka yang memegang takhta hari ini? mungkin tiada yang meliwat rakyat lagi, akan tetapi, penindasan spiritualiti masih lagi terjadi.. ayuh.. sama-sama kita fikirkan.. bersama bergerak ke hadapan.. bersama.. 


" jika kau percaya kuasa seorang raja, ia umpama kau percaya kuasa ultraman..."
-pemuda belia bangsa manusia..