Tuesday, April 6, 2010

Terima kasih cikgu

Assalammualaikum sang kembar saudara, syukur kerana aku masih bangkit untuk menulis, dalam sebak terasa di jiwa, aku masih lagi meneruskan perjalan bas. sebab name blog ini adalah bashijauburuk, kenapa? aku yang gerak kan blog@bas ini, driver? menerusi satu mimpi yang dialami, ada seorang yang menerima mimpi menjadi seorang pemandu bas, bas no.13 kan? balik kepada topik sebenar, cerita mengenai cikgu ni? aku nak tegaskan, dalam apa yang aku paham, cikgu ini adalah seorang yang mengajar kita, tak kisah lah mengajar apa, janji mengajar, sama ada mengajar perasaan cinta mahupun perasaan macam rasanye di jadi kan bahan ujikaji, Cikgu taw buat ujian ke atas anak murid nya, kerana sesungguhnya, tuhan yang esa sahaja layak memberi ujian kepada manusia. "kau siapa nak uji aku?" , kata Abu kepada gurunya.
cikgu, apa kerja dia? memantau pergerakan taraf pembelajaran murid nya, membantu muridnya meningkatkan tafaf kepandaian murid nya. jangan lupa, cikugu banyak cabang nya, "cikgu yang ajar aku menulis pon aku ingat, banyak cikgu kot." dalam pada itu, aku ingin mengucapkan terima kasih kepada seorang cikgu aku, yang telah banyak membantu aku, memantau aku, untuk aku terus maju, kekal di sana, AMAN-TAQWA-PUNK.
cikggu ini mengajar aku banyak perkara, aku tidak lupa.

baru hari ini aku mendapat pujian daripada seorang guru. bukan kata nak bangga, tetapi aku cuma berpuas hati dengan apa yang aku terima.telah banyak yang di ajar. aku tahu, tak perlu aku nama kan beliau sebab dia tahu dia siapa. ye la, sape sangat nak baca blog aku, aku siapa! aku sedar dan terima hakikat itu kerana aku masih lagi di taraf permulaan untuk menjadi seorang penulis berjaya. akan tetapi, cikgu ini telah membuatkan aku berjaya dalam dunia blogging ni. "Thx mates", buat mereka yang memberi "award " , katanya..


dan bila kata hina berbunga. cantik budi bahasa. apa yang kawan-kawan paham? aku cuma ingin membantu mereka yang belum jelas dengan erti nya.
bila kata hina berbunga.
anda nampak di sebalik perkataan hina yang tidak patut wujud dalam kehidupan manusia sebab manusia pantang hina," pantang nampak jek menghina, pantang salah sikit, hina macam dapat dosa, celaka",kata bakal imam masjid kat sana. dalam nak menghina, kita ada tarafnya, bukan kasta bahasa mahupun apa, cuma berbeza pada baik dan buruk nya. tak salah kita nak hina andai hina itu demi kebaikan di masa hadapan, betol tak cikgu?

cara nak hina, biarlah aman dan damai, barulah tak mewujudkan perselisihan. ni tak, hina sikit merajuk, duduk kat tepi dinding, cangkung pegang lutut. argh.
cuba cermin diri, tengok balik, sesungguhnya ayat suci Al-Quran sangtalah berbunga, dan wujud hina nya buat si dusta kafir. dalam ayat berbunga bunyi irama indah penghinaan. dan hina dalam keindahan ini membangkitkan kita semua supaya berTAQWA kepada-NYA. sedarlah wahai insan, kita masih belum cukup sempurna, masih banyak cacat cela nya.


AMAN-TAQWA_PUNK,
atau dalam keadaan yang lain, bila kata hina berbunga.
aman adalah erti perdamaian, taqwa, satu landasan ke arah kebenaran, punk pula, adalah penentangan. tentang apa? tentang-tentang? tentang siapa?
jadi simpulan nya, perjalanan nya adalah sama, terima kasih cikgu kerana membimbing mereka berada di atas jalan-NYA.

untuk maklumat lanjut, lawatilah, http://generasieraremaja.blogspot.com/.
abid kau hebat!

No comments: