Friday, May 20, 2011

hakim cakap pertukaran sama nilai

perihal hukuman setimpal dan sama rata disebalik perpisahan adam dan hawa seketika diturunkan dibumi. anda antara kita yang masih tertanya, bukankah kesakitan dirusuk kiri adam itu melahirkan hawa, apa benar ia setimpal? jawapan logika bagi persoalan ini seharusnya diletakkan pada hujah yang berbaur 'sexist', adam punyai sifat fizikal seorang lelaki - lebih kental, kuat , dan berotot. dan seharusnya kesakitan yang dikatakan tidak sama dirasai oleh hawa adalah untuk mengimbangi kekurangan pada sifat fizikalnya. ketika di perjatuhan, kesakitan dalam perjalanan mencabarkan itu, sama nilainya, adil.

"kau juga rasa apa yang aku rasa ketika menderita kerinduan", tersembul keluar bicara dari seorang guru lama ketika menceritakan bagaimana kedua mereka - Adam and eve, ketika dipisahkan sementara di pengadilan dunia.

pertukaran sama nilai, seharusnya diberikan ruang untuk dimiliki oleh manusia. "aku kerja berat, aku tak patut hidup melarat, kau kerja senang, kau juga tak patut makan kenyang." ingatlah , makan , berhenti sebelum kenyang.


pemberitahuan ; kelas-kelas pengajaran sama rata itu sudah pun bermula dari zaman mula-mula.

No comments: